воскресенье, 31 марта 2013 г.

ПРОСТІР, ДЕ ТВОРЯТЬ СМИСЛИ


В чому особливість філософської освіти і чи актуальна вона сьогодні? Чи потрібно їздити в університет на навчання? Чим відрізняються аудиторні заняття від відеолекцій? На ці та інші запитання, використовуючи різні приклади, шукає відповідь викладач кафедри культурології Сергій Русаков.
       На моє глибоке переконання ставитись до університету і тим паче до філософського підрозділу зокрема, де ми з вами працюємо/навчаємось як до звичайного місця передачі знань насьогодні є неправильною позицією. Нині для передачі знань існує багато каналів. Мережа Інтернет задовольняє будь-який пізнавальний «голод» і занурившись у світ відеолекцій, наприклад на сайті «TED» чи «Постнаука», можна годинами дізнаватись основи сучасного світу і передові думки.




       З вищенаведеного погляду навчання в університеті може викликати здивування. Порахуйте, будь ласка, скільки часу ви витрачаєте щодня на дорогу до університету? Якщо ви живете, наприклад, в гуртожитку, то дорога «кімната-аудиторія-кімната» займе у вас приблизно дві години. Здавалось би чи не краще цей час витратити на читання 60-70 сторінок книжки або перегляду відео лекції? Підштовхнути читача до відповіді хочу розповівши про повість Айзека Азімова і недавнє засідання Вченої ради університету.

       У повісті «Професія» Айзека Азімова розповідається про освіту майбутнього. Замість тривалого навчання по книжкам і на практиці, люди мають змогу отримувати інформацію швидко через «програмування» – в людську пам’ять завдяки спеціальним машинам записують знання. Айзек Азімов написавши повість в 1957 р. не застав комп’ютерів і флешок, тому нині така розповідь здається нам досить реалістичною і можливою. Якщо не в прямому сенсі, то в переносному ми вже давно є героями повісті відомого американського фантаста.

       Нещодавно на Вченій раді університету розглядалось питання щодо практичної підготовки студентів в нашому Інституті. Директор Інституту філософської освіти і науки професор Іван Іванович Дробот блискуче доповів шанованому академічному товариству про здобутки і всі присутні зазначили про високий рівень підготовки в ІФОНі. Після виступу директора, слово взяв ректор університету, ініціатор створення філософського підрозділу в Драгомановському університеті академік Віктор Петрович Андрущенко і зазначив про важливість підготовки філософа в сучасному суспільстві і наголосив про особливу специфіку організації навчально-виховного процесу. «Найбільша практична частина студентів-філософів проходить в мисленнєвому процесі», – підтвердив Іван Іванович.

       Для студента-філософа / культуролога / дизайнера як втілювача духовних прямувань людини процес навчання складається з кількох етапів, серед яких я б виділив роботу з текстами (у філософсько-культурологічному розумінні цього поняття, бо воно включає в себе як наукову літературу, так і відеолекції, довколишній світ тощо) і обмірковування цих текстів, поєднання однієї точки зору з іншими. І де останнє стає можливим? Чи це обмірковування буде ефективно лише перед книжкою чи монітором комп’ютера чи? Переконаний, що так можна на все життя залишитись Сергієм Беляковим з телепередачі «Наша Раша», який сидить перед телевізором і маючи власну думку, все ж залишатись обмеженим у світорозумінні.
       Філософський підрозділ відрізняється від інших тим, що він передбачає зустріч різних концепцій і поглядів на світ. Саме під час цієї зустрічі створюється новий смисловий простір, де зароджуються нові ідеї та думки. Звичайне відтворення філософських ідей на семінарському чи лекційному занятті в сучасному світі є неефективним, тому слід створювати простір, де б в дискусіях відкривались нові смисли.
       В Інституті філософської освіти і науки з самого першого набору студентів у 2005 р. панує атмосфера творчої лабораторії, яка віднаходить нові акценти як у філософсько-культурологічній царині, так і безпосередньо в житті університету. Такі проекти як «Тиждень мистецтв», «Фестиваль релігійного мистецтва», «Студентський Глобус», «Щоденник», «Продайте їсти», «Перший християнський князь» зайняли своє гідне місце в житті Драгомановського вишу та культурного життя Києва. Ініціаторами і організаторами всіх перерахованих проектів були безпосередньо студенти і викладачі ІФОНу, які реалізують своє бачення цього світу і насичують буття якісним змістом. Вважаю, що ІФОН є простором, де творять смисли і навчившись по-філософському мислити наші випускники сприятимуть поширенню цього необхідного погляду на світ.
 
 
       До речі, в повісті «Професіонал» Айзека Азімова виявилось, що лише та невеличка кількість землян, яка зберегла здатність самостійного мислення, сприяє науково-технічному прогресу.  
 

Сергій РУСАКОВ

Комментариев нет:

Отправить комментарий