Випускники
Драгомановського університету славляться своїм креативним підходом до роботи і
є відомими в різних галузях. Одним з таких драгомановців є В’ячеслав
Васильченко, нині – український письменник, журналіст, науковець і
педагог.
– Розкажіть,
будь ласка, про свої студентські роки. Ви навчались в роки здобуття
незалежності України. Як ця подія була сприйнята студентами нашого
університету? Як позначалось це на навчальній діяльності?
–
Я
вступив до тоді ще КДПІ ім. Горького 1987 року, після служби в армії. Там
пройшов серйозну школу. Був заступником командира взводу. Часто виконував його
обов’язки. Хоч взвод наш – військовий оркестр у підмосковному містечку Клин.
Але ним теж треба було командувати. А не тільки диригувати.
Радянський Союз тоді саме конав, серйозно агонізуючи. Ми
відстежували кожну новину, бо розуміли: почалися серйозні зміни. І все це
епохальне перевтілення відбувалося перед нашими очима. Раділи, що Україна
розпочала шлях до вільного життя. Холодним душем стали події серпня 1991 року,
коли в Москві сталася спроба державного перевороту (сумнозвісний ДКНС із
Янаєвим на чолі, у якого тряслися руки). Почалися реальні труднощі, проблеми із
продуктами, «руїна». Але ми розуміли, що нове будується непросто. Тому й
посміхалися майбутньому. І вірили, що воно буде краще. Не знаю… Як на мене,
мрії збулися. Але у кожного своя шкала для оцінок. У 1990-1991 навчальному
році, будучи студентом 4-го курсу стаціонару, я працював на повну ставку
вчителя української мови і літератури 254-ї школи. У другу зміну. І все
встигав. І сесії на відмінно складав. Правда, траплялися курйозні моменти.
Пригадую, відпрацьовував пропущене заняття з російської літератури («Собаче
серце» Булгакова) у тролейбусі. Решта пасажирів, гадаю, одержали не менше
задоволення, ніж ми з Ганною Василівною Ляшенко… Так що я в ті буремні часи і
навчався, і навчав. Дехто ж із одногрупників кидався в «бізнес» (у тогочасному
розумінні), дехто планував еміграцію… Але жили всі на піднесенні. І про
навчання не забували…
–
Які лекції і яких викладачів принесли вам найбільше
користі для професійної діяльності?
–
Мені
пощастило навчатися у метрів (хоча не думаю, що нинішній студент-драгоманівець
скаже, що йому «не пощастило»). Але тоді було саме так. Практично кожен наш
викладач – це ім’я у славістиці, автор визначних наукових праць. Цим людям шана
і доземний уклін. Шкода, багатьох уже немає… Ми вчилися у них всьому, помічали
особливості їхніх манер у спілкуванні, одязі, подачі матеріалу. Поряд зростали
молоді, учорашні випускники… Не буду називати прізвищ, тому що це займе багато
місця. Та й пропустити когось боюся. Не хочеться ображати. Але скажу одне: всі
мої викладачі були Особистостями. І дали мені багато. Навіть викладач історії
КПРС… Щоправда, не можу не згадати Петра Івановича Орлика (1929–1993) –
відомого українського літературознавця, доктора філологічних наук, професора.
Петро Іванович викладав у нас українську літературу, а пізніше став моїм
науковим керівником. Писати прозу я почав у студентські роки, а до того бавився
поезією, мав газетні публікації. І першу рецензію (вона й зараз зберігається в моєму
архіві) одержав саме від пана Орлика. Схвальну, до речі. А підготовлена спільно
дипломна робота «Жанр поеми у творчості Євгена Плужника» блискуче захищена на
кафедрі літератури і одержала заслужене «відмінно». Та ще й – як бонус –
рекомендацію до аспірантури. Але, опинившись за розподілом на кафедрі
стилістики, я надав перевагу аспірантурі мовознавчій. Де підготовкою моє
кандидатської керував академік Арнольд Панасович Грищенко. Це були світлі люди,
земля їм пухом. Цієї світлості я навчався у них насамперед…
До речі, головного героя професора Богдана Лисицю я
вигадав саме в студентські роки (правда, був тоді нинішній професор-детектив
усього лиш учорашнім випускником). І чим би ще й займалися майбутні філологи,
як не написанням літературних творів на лекціях? Один писав вірш, а інший
одразу ж – пародію. Потім мінялися ролями. Таке було веселе і творче життя.
–
Ви є одним з експертів конкурсу «Коронація слова». Багато
студентів філологічного підрозділу мріють написати якісну і цікаву книжку. Що
порадите молоді як не просто теоретик-експерт, а й письменник.
–
Так.
Поряд з тим, що двічі лауреат, цього року виступив ще й у ролі експерта. Але
обрав номінацію «Кіносценарії», адже сам був конкурсантом у «Романах». Це дуже
цікава робота. Ти бачиш конкурс із середини. І стає видно, як усе відбувається
принаймні на рівні експертів.
Що ж до письменництва, то тут не все так просто. Адже
написати якісний текст – завдання непросте. І щоб тебе «визнали за
письменника», багато механізмів мусять спрацювати. Усі знають афоризм Цицерона
про те, що поетами народжуються, а ораторами стають. Як на мене – письменником
треба і народитися, і стати. Народитися з іскрою Божою, а роздмухати її
наполегливою й постійною працею. Письменництво – теж ремесло. Фах. Йому треба
навчатися. Щоб бути професіоналом. І, звісно, цікавим читачеві. Тому,
повторюсь, мало одержати з народженням письменницький талант. Його треба
розвинути та озброїти навичками письма. Для цього слід постійно вчитися. На
книгах класиків, сучасників, успішних авторів (тих, кого читають, а не хто
одержує великі гонорари, хоч це теж важливо). Знайомитися з порадами маститих. Випробовувати
сили у конкурсах. Старанно готуватися до написання книжки. Збирати матеріали.
Продумувати епізоди. Виписувати персонажів. Придивлявся до життя. Воно, до
речі, непоганий співавтор. Пиріг
спекти простіше, ніж вибитися в «помічені» членами журі. Та й читачами. Серед
тисяч конкурентів… Хоч пиріг – теж річ непроста. В усякому разі – для мене. Але
коли вже твоїм «пирогом» Форум видавців «смакує», починаєш розуміти, що дещо
тобі вдалося. І можеш окрилено продовжувати.
–
Як вам вдається писати і художню прозу і наукові тексти,
які відрізняються стилістикою?
–
Спочатку
було непросто. Науковість тиснула на художність. І перший опублікований роман («Гаудеамус»
у виконанні смерті») це засвідчив, хоч багатьом читачам і сподобався. Я побачив
це і почав активніше працювати. Але зараз уже навчився якісно перевтілюватися.
Ось – я доцент кафедри журналістики, автор понад півтора десятка навчальних
посібників та майже ста наукових статей, а ось – письменник. Просто навчився
проводити чітку межу. А те, що писав наукові тексти, звісно ж, допомогло
«виписатися», перейти зі словом на дружнє «ти». З іншого боку, я ж за
розподілом опинився на кафедрі стилістики рідного вишу. Там колеги, і
насамперед Любов Іванівна Мацько, взялися робити з мене і викладача вищої
школи, і стиліста. Гадаю, їм це чудово вдалося. Та й сам зараз навчаю
стилістики майбутніх журналістів.
–
Чому обрали працювати саме в жанрі детективу?
–
Гадаю,
з детективом ми йшли один одному назустріч. В Аркадія Адамова є книга «Мій
улюблений жанр – детектив». Шкода, що він її написав. У тому сенсі, що я теж
хотів би це зробити. Бо готовий під цими словами підписатися всіма літерами
свого прізвища. Я справді дуже люблю цей жанр. «Закохався», коли в дитинстві
прочитав Шерлока Холмса. І – на все життя. Адже детектив – це практично вершина
людського генія. Часто не будучи професіоналом, детектив, помітивши те, чого не
помітила решта, робить правильні висновки. І все складається в цілісну картину.
Він виступає таким собі чарівником. Хоча насправді спирається на звичайну,
навіть елементарну, логіку. І – нічого крім неї. А чари – то лише зовнішній
ефект. До того ж, сам люблю розгадувати всілякі таємниці. Жанр детективу видається
легким, коли читаєш талановитий текст. Наприклад, зараз читаю романи француза
Фредеріка Дара. Все легко, цікаво. Коли ж пишеш – тут уже з’являється маса
перешкод. Тому, що мусиш не просто розповісти історію (як це відбувається у
будь-якому іншому жанрі), а витримати канони. Власне, втиснути свою розповідь у
їхнє прокрустове ложе (у найкращому розумінні). Але такі перешкоди – навпаки
гартують. Ти мусиш придумати історію так, щоб і читач повірив, і не міг
відірватися від тексту, і на останній сторінці все ювелірно зійшлося. Тому
підготовка не завадить. І серйозна – у тому числі. Раніше, ще будучи студентом,
я почав працювати над вивченням теорії детективу. Не припинив цього й зараз. І
вже даю поради, публікуючись у чоловічому глянці «52». Але свої сюжети я
вигадую. Хоч коли носив форму підполковника міліції, доводилося і стріляти (в
тирі), і статути вчити, і закони, і фізпідготовкою серйозно займатися. І
спілкуватися з оперативниками. І читати таємні документи (мав тоді допуск до
держтаємниці). Однак у романах надаю перевагу певній казковості. Детектив – це,
насправді, міська казка. Людині хочеться бути зачарованою казкою, а не читати
сухі протоколи допитів та оглядів місць злочину. Але це – суто моя думка. І я
не претендую на її абсолютність.
–
Так і хочеться поставити питання про «плани на майбутнє»,
але ж знаю, що як фаховий стиліст, та ще й учень Любові Мацько, точно
виправите.
–
Так,
планів на минуле бути не може. Це правильно. Отже, які плани? Прагнутиму
неможливого, щоб одержати максимум. Інакше життя втрачає неповторний шарм. Воно
ж – наче глина. Що виліпимо – те й матимемо… Якось одній знайомій я пообіцяв,
що ще напишу 70 книжок. А обіцянки я звик завжди виконувати… Серед планів –
закінчити й захистити докторську, яка практично написана. А ще… Дописати роман
про нові пригоди Богдана Лисиці, розпочати черговий, оформити задуми наступних…
Головне – щоб фарби друкарської вистачило.
–
А що порадите читачеві? Йому нелегко сьогодні. Він часто
брудниться, беручи до рук книги деяких сучасних, так би мовити, «письменників».
–
Читачеві
літературний бруд можна легко обминати. Не голосуй за нього гаманцем. Тоді й
відмиватися не треба… Загалом, кожне літературне ім’я – це певний «бренд». Якщо
тобі поталанило знайти «свого» автора, який сподобався, у текстах якого тобі
легко, комфортно, відстежуй наступні книжки, читай інтерв’ю, статті його і про
нього. Формуй свій читацький смак. Ну а щодо тих, хто вже ускочив у халепу… Що
ж, треба відхреститися від негативу та шукати чисте й світле. Повірте, воно є.
І в українських книжках. І в українському житті. Варто лише захотіти знайти – і
обов’язково знайдеш.
–
Ваші побажання Драгомановському колективу.
–
Хочу
побажати сили та стійкості. Цей шанований колектив завжди був сильним. Пам’ятаю
добре, коли сам був його часточкою (спочатку – як студент, а потім – і як
викладач). А ще – побажаю Сонця. Сонця над головою. Сонця в думках. Сонця ув
очах. Сонця у словах. Сонця у роботі. І – у… гаманцях. Гадаю, це нікому не
завадить.
Комментариев нет:
Отправить комментарий