Протягом останнього
часу в освітній галузі активного використання набула електронна навчальна
платформа «Moodle», назву якої можна дослівно перекласти як «Модульне об’єктно-орієнтоване
динамічне навчальне середовище». Система реалізує філософію «педагогіки
соціального конструкціонізму» і орієнтована, насамперед, на організацію
взаємодії між викладачем та студентами [1]. Застосування цього філософського
напряму в педагогічній практиці актуалізує загальну ідею конструювання –
уявлення про те, що ми самі створюємо світ, в якому живемо. В рамках
конструктивізму переважає уявлення про те, що ми не є пасивними суб’єктами,
тому акцент ставиться індивідуально-особистісному навчанні студентів, які
власноруч формують свій навчальний простір. Крім того, в контексті цього
напряму знання розглядаються як «конструкція», які вибудовуються і
класифікуються в силу особливостей людського організму, когнітивних структур,
дій і категорій мови.
Джерело: Русаков С.С. Використання
електронного навчального середовища у викладанні дисципліни «Історія кіно» /
С.С. Русаков // Міжнародна діяльність університетів
як фактор інноваційного розвитку вищої школи: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної
заочної конференції (18 вересня 2015 року). – Маріуполь, 2015. – С. 122-124.
Педагогіка
конструктивізму припускає, що студент (учень) – активний
суб’єкт, який самостійно створює свою власну систему знань, користуючись при
цьому доступними йому джерелами знань. Роль вчителя (тьютора) в мотивуванні і
підтримці своїх підопічних полягає головним чином в підготовці завдань для
самостійного опрацювання, оцінюванні результатів їх виконання, коригуванні
знань студентів тощо.
Використання цих завдань сприяє формуванню в студента нових знань. Відповідно
до основ суспільного конструктивізму, конструйоване знання найефективніше, коли
студенти навчаються в співпраці. Це можливо тоді, коли студент працює в групі,
ділячись досвідом і думками, і будучи відкритим для досвіду і думок інших [2]
Електронна
платформа «Moodle підходить для організації традиційних дистанційних курсів, а
також підтримки стаціонарного навчання, останнє активно використовується
викладачами кафедри культурології Інституту філософської освіти і науки НПУ
імені М.П. Драгоманова. Автором цих тез було адаптовано для системи керування
електронними курсами кілька культурологічних дисциплін, що сприяло урізноманітненню
навчальної діяльності студентів. «Історія кіно», «Масова культура як
соціо-культурний феномен», «Прикладна культурологія» в контексті електронного
середовища надало можливість студентам напряму «Культурологія» закріпити і
поглибити знання отримані під час лекційного заняття Пропонуємо розглянути
досвід застосування системи управління навчальними матеріалами у
2014/2015 н.р. для для викладання дисципліни «Історія кіно».
Для роботи
було підготовлено шість
презентацій і шість комплектів тестових завдань (від 20 до 40 запитань).
Зважаючи, що зазначена дисципліна викладається на І курсі напряму
«Культурологія», то це був перший досвід роботи студентів з електронним
навчальним середовищем, тому інколи виникали різні проблеми (наприклад, студент
не міг згадати пароль і логін, інколи система не завантажувалась на домашніх
пристроях). Але загалом питання технічного характеру з боку студентів швидко
вичерпались.
Система електронного
навчання з «Історії кіно» була налаштована так, що після кожного лекційного
заняття можна було завантажити презентацію. Це дало змогу студентам
систематизувати і узагальнити нові знання. Якщо ж студент з якихось причин
пропустив заняття, то вдома він мав можливість наздогнати частину матеріалу.
Перевагою в рамках
зазначеної дисципліни системи Moodle, на нашу думку, є
можливість використання тестових завдань. Ця форма роботи стала зручною як для
студентів, так і для викладача, адже позбавила від «паперової роботи».
Налаштувавши функцію випадкових запитань і перемішування варіантів це в
результаті дало значно ширший діапазон для перевірки знань, аніж це було б на
роздруківці під час заняття в аудиторії.
Особливістю тестових
завдань з дисципліни «Історія кіно» в системі Moodle викладачем було обрано чіткий дедлайн проходження
тесту – протягом тижня після лекційного заняття.
Це вчить студента
відповідальності і дисциплінованості, адже після зазначеного строку тест пройти
неможливо, тому втрачається до п’яти балів. Досвід показав, що після того як
оцінки за перший тест були виставлені в журнал академічної групи і тим, хто не
пройшов тест перенесено нуль балів, вже другий тест пройшла майже вся група.
Іншою особливістю є можливість двох спроб проходження тесту із зарахуванням
кращої оцінки. Це реалізує положення сучасної особистісно орієнтованої
парадигми освіти, що навчання не є самоціллю, а засобом розвитку здібностей і
задатків, засобом його розвитку [3]. На нашу думку, це стимулює студентів до
саморозвитку, а коментарі, які можна налаштувати в системі, якщо студент обирає
неправильну відповідь пояснюють в чому полягає помилка, що сприяє уточненню
знань. Велика вибірка запитань і варіантів відповідей унеможливлюють повтор
тестових запитань, тому позбавляє можливості підказок один одному.
1.
Корень А.В.
Использование электронной образовательной среды Moodle в создании интерактивных
учебных курсов нового поколения [Електронний ресурс] / А.В. Корень. – Режим
доступа: www.vvsu.ru/files/290E3B87-504F-422B-BBDB-ACFECA29E1A1.pdf
2.
Методичні
рекомендації по створенню тестових завдань та тестів у системі управління
навчальними матеріалами MOODLE / В.П. Сергієнко, В.М. Франчук – К.: НПУ імені М.П.
Драгоманова, 2011. – 58 с.
3.
Пустовойтов В.Н. Идеи педагогики конструктивизма
и тактика личностно ориентированной парадигмы образования [Електронний ресурс]
/ Пустовойтов В.Н. – Режим доступа: http://www.emissia.org/offline/2011/1539.htm
Комментариев нет:
Отправить комментарий