
Перші літературні кроки дуже важливі. Створивши певний текст, майбутній письменник або поет уважає його найдовершенішим твором, що коли-небудь був написаний. Ейфорія може тривати чи до першого ж уважного прочитання цього твору чи протягом усього життя. Саме тим, хто належить до першої категорії авторів даний нарис і присвячується. Вам, молоді автори, і байдуже скільки вам років – 17 або 56.
Письменниками стають по-різному. Хтось від нерозділеного кохання, а хтось після довгих журналістських практик. Хтось, як наприклад письменник Сергій Пантюк, спочатку займається поезією, а згодом лише починає працювати над прозою. Одні починають видаватися у 25 років, як «відкриття минулого року» Максим Кідрук, а хтось першу книгу отримує в уже поважному віці.Кожен текст, якщо він гідний читацької уваги, має право стати книжкою. Видання книги – це найважливіша подія у житті автора, адже тоді він перетворюється на справжнього письменника. Тому ми спробуємо дати кілька порад молодим авторам, що хочуть стати популярними письменниками та поетами.
По-перше, мова – жива система. Літературна мова також розвивається і змінюється. Слід бути уважним та слідкувати за нововведеннями. Передплата видань про літературу – журнали та газети – дадуть змогу отримувати найсвіжішу інформацію та «відчути» мову. Чим швидше ви усвідомите нюанси сьогоднішньої мови, тим «соковитішим» та оригінальнішим буде текст. Але зловживати цим також не потрібно. Не всі зможуть одразу ж зрозуміти: «Сьогодні в етері показали спудеїв в авдиторіях».
По-друге, тільки людина, що прочитала не один десяток книжок здатна створити гідний текст. Якщо ви не читаєте поезію, то навряд чи зможете створювати професійні вірші. Не можна написати інтелектуальний бестселер, спираючись тільки на знання та читання фізико-математичної літератури. Потрібно взяти до уваги всі правила та можливості текстів, перед тим, як створювати власний. Читати слід якісну літературу, якою насолоджується розум та душа, тільки тоді ви зможете досягнути гарного результату.
Написання творів вечорами та обережне складання їх у шухляді не сприяє просуванню до літературного Олімпу. Сьогодні слід уміти показати себе і довести чому ти відрізняєшся від усіх інших авторів. Будьте активними дописувачами до різних видань, станьте упізнаваємим автором. Також «писання у стіл» не дає жодного професійного розвитку. У вас може бути великий літературний потенціал, який потрібно направити у правильний напрямок. Адже ви можете бути бездоганним літератором, але з твору в твір допускати певні помилки, на які автори зазвичай не звертають уваги.
Звичайно, складені аркуші в шухляді вдома можуть перетворитись на літературну сенсацію через багато років. Але це станеться, коли ваші нащадки проявлять більшу активність і оцінять ваші рукописи належним чином. Тому не слід гаяти час і чекати, коли хтось інший допоможе.
У кожному університеті, навіть технічному, існують літературні осередки, де збираються та спілкуються, зачитують свої вірші, есе тощо. Ці групи людей, зазвичай, відкриті і завжди раді гостям. Студентські зустрічі допоможуть тримати руку «на пульсі» літератури, а також «студентський драйв» може надихнути на нові теми.
Знайомство з іншими починаючими письменниками та поетами дадуть вам поштовх для розвитку. Отримавши першу критику, молодий автор усвідомлює творчий процес більш широко. Не слід боятися критики. Пам’ятайте: не має досконалих текстів. Навіть до класики літератури можна знайти зауваження. Але це не виправдовує промахи. Слід спокійно та з уважністю прислухатися до порад та критики. Будьте об’єктивні до слів друзів – їм завжди сподобається ваша творчість, а ось думка критика має бути сприйнята з увагою та розумінням.
Якщо ж вам не цікава студентська аудиторія, то можна знайти різні літоб’єднання у своєму місті. Вони не будуть такими жвавими і мобільними, але зможуть надати більш професійну підтримку. Тому сміливо відвідуйте різні літературні осередки та клуби, головне, щоб вам була до вподоби атмосфера і ви почали реалізовуватись як літератор.
Крім того, у нових знайомих можуть бути цікаві друзі – письменники, поети, видавці, які зазвичай залюбки зустрічаються з молодими авторами. Вони, крім знань та професійних рекомендацій, занурюють у літературний та видавничий процес.
Не забувайте про сучасні засоби масової комунікації – преса, Інтернет тощо. Надсилайте до редакцій журнал та газет свої літературні досягнення. На жаль, сьогодні редакції «ведуть листування тільки на шпальтах газети» і не пояснюють причини відмов або ж виправлень у творах. А ось в Інтернеті можна публікуватись без жодних виправлень. Це і плюс і мінус. Але існують спеціалізовані сайти, які орієнтовані на літературу. Сьогодні в Україні один з найвідвідуваніших таких сайтів є «Гоголівська академія», гаслом якого є «Від рукопису – до книги». Думаю, тебе, як молодого автора, це зацікавить.
Зануртесь у літературний та видавничий процеси
Відвідуйте книжкові виставки, читайте літературні газети та журнали, частіше відвідуйте літературні сайти. Це надасть велику перевагу.
Відвідання книжкових виставок дадуть інформацію про процес, що відбуваються у країні – проблеми, тенденції, новинки. Потрібно уважно спостерігати за процесом, адже ви можете бути неперевершеним майстром слова, але написані тобою твори зараз є не актуальними. Слід розуміти, що, наприклад, «Кобзар» уже написаний Шевченком та братами Капрановами, а «Енеїда» Вергілієм та Котляревським.
Не оминайте конкурси
Не бійтесь надсилати рукописи на конкурси та премії. Ніхто не може гарантувати перемогу, але ваші тексти все ж можуть стати «відкриттям року». Сьогодні різноманітні видавництва, Інтернет-ресурси, видання проводять велику кількість літературних конкурсів. Це гарна можливість, яка може стати вашою «зірковою годиною». Також існує багато премій, як вітчизняних так і закордонних, які спрямовані саме на молодих авторів.
Подані вище поради більш організаційні: як організувати себе та втрапити в літературний потік. Можна дати ще технічних порад.
Наприклад, не писати «зарозумно». Якщо ви хочете мати широке коло читачів, то не слід перенасичувати тексти метафорами, символікою тощо. Пам’ятайте, сучасний читач вибагливий. Він має великий вибір і обираючи книжку не любить дуже розумні, але й примітивні тексти. Дотримайтесь «золотої середини».
Усвідомте свою аудиторію читачів. Для того, щоб не стати заручником обставин, описаних вище. «Молоко з кров’ю» Люко Дашвар та «Залишенець» Василя Шкляра орієнтовані на зовсім різного читача, але ж обидві книги користуються популярністю.
Шліфуйте свою мову. Наповніть кожне слово змістом і не використовуйте зайве. Нехай буде менше, але динамічніше, змістовніше і якісніше.
Відомий письменник Чак Палаґнюк колись написав 13 порад письменникові. Але, найголовніше з них, сформульоване наступним чином: Пишіть книгу, яку захочеться прочитати самому.
(стаття друкувалась у газеті "Друг читача")
Щиро дякую за поради. Корисна та змістовна стаття.
ОтветитьУдалить